Možete se obratiti Zaštitniku građana ukoliko smatrate da su vam povređena prava primenom republičkih propisa od strane nosilaca javnih ovlašćenja
Zaštitnik građana, po pritužbi građana ili sopstvenoj inicijativi, u posebnom postupku proverava da li je u radu organa uprave bilo ili ima propusta. Ako ih utvrdi, Zaštitnik građana traži od organa uprave da propuste ispravi i preporučuje način za to. Organ uprave mora obavestiti Zaštitnika o tome šta je uradio po preporuci i, ako nije, obrazložiti zašto.Osim pokretanja i vođenja postupka, Zaštitnik građana može da posreduje, daje savete i mišljenja i utiče na unapređenje rada organa uprave i zaštite ljudskih sloboda i prava. Tako Zaštitnik građana deluje preventivno (sprečava buduće slučajeve kršenja prava) i edukativno (obrazuje građane, ali i zaposlene u organima uprave o ljudskim pravima i njihovoj zaštiti).
Ako smatrate da ste u ostvarivanju prava oštećeni pošto organi uprave nisu korektno (ili uopšte nisu) primenili propise Republike Srbije i ako ste predhodno u odgovarajućem pravnom postupku pokušali a niste uspeli da prava ostvarite ili zaštitite pred nadležnim državnim organima, obratite se telefonom, mejlom ili pismom Zaštitniku građana ili dođite u naše prostorije. Ukoliko je problem na koji ukazujete u nadležnosti Zaštitnika građana, zaposleni u Stručnoj službi uputiće Vas kako da podnesete pritužbu. Ceo postupak za vas pred Zaštitnikom građana je besplatan.
Molimo Vas da obratite pažnju na to da Zaštitnik građana ne sme pružati besplatnu pravnu pomoć, pisati drugim organima u Vaše ime niti Vas zastupati. Ako, na osnovu podataka i okolnosti koje ste izneli u pritužbi, Zaštitnik građana oceni da je moguće da postoji propust u radu organa i organizacija koje vrše javna ovlašćenja, on će nepristrasno, u javnom interesu, utvrditi sve činjenice i okolnosti (i one koje Vam, možda, ne idu u prilog) i doneti svoj sud o tome da li su vaša prava prekršena nečijim nesavesnim ili pogrešnim radom.
Osim nekorektnosti u primeni propisa države Zaštinik građana će s posebnom pažnjom ispitati i da li zaposleni u upravi pri ophođenju prema građanima poštuju pravila ponašanja koja karakterišu dobru upravu:
- poštovanje dostojanstva stranke
- etičnost
- savesnost
- stručnost
- nepristrasnost
- delotvornost
Ukoliko smatrate da su Vam prava uskraćena Zaštitniku građana možete se obratiti pismenim ili usmenim podnošenjem pritužbe Službi Zaštitnika građana. Da bi Zaštinik uzeo pritužbu u razmatranje ona, po pravilu, ne sme biti anonimna.
U proceduri postupanja po pritužbi Zaštinik građana pažljivo razmatra sve pribavljene dokaze i činjenice na osnovu kojih i utvrđuje opravdanost pritužbe. Ako u posebnom postupku utvrdi da je u radu organa uprave u konkretnom slučaju, po pritužbi građana, bilo ili ima propusta on će upozoriti nadležne organe i zatražiti od njih da propust isprave. Ukoliko organi uprave ne postupe po preporuci, Zaštinik građana prema odgovornima da preduzme mere:
- obavesti javnost, Skupštinu i Vladu
- preporuči utvrđivanje odgovornosti rukovodilaca organa uprave
Pored pritužbi građana, Zaštitnik može i po sopstvenoj incijativi da ispituje slučajeve kršenja prava građana/ki.
Savetima i davanjem mišljenja Zaštinik deluje preventivno na sprečavanju slučajeva kršenja ljudskih prava i sloboda i unaprđenju rada uprave.
Građanima koji imaju pritužbe na rad Narodne skupštine, predsednika Republike Srbije, Vlade, Ustavnog suda, sudova i javnih tužilaštava Zaštinik građana ne može izaći u susret. Prema Ustavu i zakonu, Zaštitnik građana nije ovlašćen da kontroliše rad ovih organa.
Zaštitnik građana nije ovlašćen da kontroliše rad:
- Predsednika Republike
- Vlade Republike Srbije
- Narodne skupštine
- Ustavnog suda
- Sudova i javnih tužilaštava
Budući da nije nadležan da kontroliše rad navedenih organa, Zaštitnik građana nije u mogućnosti da postupa po vašim pritužbama koje se odnose na njihov rad.