Мали Зворник, 09.11.2018. године

Некоришћење седишта за децу у аутомобилима или њихова погрешна употреба најчешћи су узроци страдања најмлађих у саобраћају. У циљу смањења црне статистике у овој области, по којој је 7600 деце у Србији у протеклих 5 година претрпело неки вид повреде у саобраћајним незгодама, а 64 изгубило живот, у Малом Зворнику у четвртак, 08. новембра, одржано је предавање о проблему страдања деце у саобраћају, уз теоријску и практичну обуку за родитеље о правилној употреби дечјих ауто седишта, која су им након тога додељена.

Акцију поделе 40 бесплатних дечјих ауто седишта и едукацију родитеља о њиховом правилном коришћењу, ради повећања безбедности најмлађих у саобраћају, организовала је Општина Мали Зворник у сарадњи са Агенцијом за безбедност саобраћаја (АБС) Републике Србије и Центром за промоцију безбедности саобраћаја. 

 Према речима заменика председника општине Мали Зворник, Милоша Радојчића, који се у име домаћина обратио окупљенима на овом догађају, локална управа обезбедила је половину од 40 набављених ауто седишта за децу, док је остатак донирала Агенција за безбедност саобраћаја, која је реализацију пројекта иницирала у оквиру кампање на републичком нивоу за повећање безбедности деце у саобраћају. 

Он је рекао да се општина Мали Зворник врло радо одазвала позиву за учешће у акцији и додао да ће наставити да реализује и подржава овакве и сличне активности, које доприносе побољшању безбедности у саобраћају. 

Начелник Одељења за превенцију и едукацију у Агенцији за безбедност саобраћаја Републике Србије Душко Пешић, који је овом приликом одржао предавање на тему проблема страдања деце у саобраћају, рекао је да агенција спроводи различите активности ка циљу повећања безбедности деце, која су последњих година као путници у возилима највише угрожена. 

Пешић је истакао да Агенција за безбедност саобраћаја од 2016. године спроводи кампању која има за циљ повећање процента коришћења ауто седишта и обучености родитеља за њихову правилну употребу, јер се показало да иначе мали проценат оних који користе ауто седишта за децу и појас то не чине на адекватан начин, при чему седишта нису правилно постављена у аутомобилима, а деца одговарајуће причвршћена у седишту, да па се померају, а дешава се и да седишта која се користе не одговарају висини, маси и узрасту детета. Све то вожњу детета у аутомобилу чини небезбедном и потенцијално веома опасном. 

Он је навео да су истраживања индикатора безбедности саобраћаја у Србији, које је АБС спровела у протеклих неколико година, показала да је проценат коришћења дечјих ауто седишта повећан у односу на ранији период и да тренутно износи око 37 посто, али да то и даље није на нивоу који одговара развијеним земљама и на којем би требало да буде, што је изнад 95 посто. 

Пешић је оценио да управо у тој разлици лежи потенцијал за повећање безбедности деце у саобраћају у нашој земљи убудуће, кроз значајнију употребу ауто седишта. 

Он је истакао да је страдање деце у саобраћају у протеклих пет година у Србији знатно смањено, услед већег процента употребе ауто седишта, наводећи да је на годишњем нивоу број страдале деце пре двадесет година износио преко 50, док се у последњих пет година креће око 12 деце годишње. 

За разлику од деце у аутомобилима, најмлађи у Србији као пешаци мање страдају, али их је, према Пешићевим речима, много теже заштити. Ипак, превентивним радом направљени су значајни помаци. Према статистичким подацима, последњих пет година у овој категорији годишње настрада око 3 деце, што је знатно мање него ранијих година. 

Он је рекао да ће Агенција за безбедност саобраћаја наставити даљи интензиван рад, у намери да достигне циљ постављен националном стратегијом, да 2020. године у нашој земљи не буде деце страдале у саобраћају. 

Пројектом правилне употребе и доделе дечјих ауто седишта у протеклој години обухваћено је 30 локалних самоуправа у Србији, док је у текућој години подршку кроз кампању добило 25 општина, које су истовремено подстакнуте да и самостално реализују овакве акције, користећи средства у буџету која се прикупљају од казни за саобраћајне прекршаје и која на овакав начин бивају директно враћена локалној заједници.   

Љиљана Ристановић

{gallery}/2018/2018-11-09_auto_sedista{/gallery}